Rekrytoinnin sujuvuus on tärkeää niin työnantajan kuin työhakijankin näkökulmasta. Kauppalehti (24.3.2014) kirjoittaa haasteista, joita hakemustulva aiheuttaa rekrytointiviestinnälle jutussa ”Työnhaku on täyttä työtä hakijalle ja palkkaajalle”. Kiireessä ”työhakemuksen kohtalosta ei kerrota, soittoihin ja kyselyihin ei soittoaikoinakaan vastata eikä ei-valituiksi tulleille aina ilmoiteta”, kirjoittaa Leena Laakso.
Psyconin seniorikonsulttia Maria Caloniusta haastateltiin juttuun. Calonius korostaa aktiivisen viestinnän merkitystä rekrytoinnin eri vaiheissa. Moni vaihe on automatisoitavissa toimivien rekrytointijärjestelmien ansiosta. Viestinnästä ei kannata tinkiä, sillä ”hyvä hakija, jolla on vientiä muuallekin, ei välttämättä kauan katsele, jos kokemus prosessin hoitamisesta on heikkoa”. Calonius suosittelee hakijakokemukseen panostamista.