Vaikuttavan rekrytointi-ilmoituksen anatomia

04.02.2025
Jaa

Rekrytointi-ilmoituksen merkitys rekrytoinnin lopputulokseen on usein suurempi kuin moni ensikädeltä osaisi ajatella. Jos hakijoita ei näy eikä kuulu, yksi syy voi olla huonosti kohdennettu työpaikkailmoituksen sisältö. Ilmoituksen täytyy paitsi tavoittaa, myös vakuuttaa oikea kohderyhmä. Pidä huolta, että ainakin seuraavat asiat ovat kunnossa:


1. Aseta kohderyhmän tarpeet keskiöön

Ennen kuin aloitat ilmoituksen kirjoittamisen, selvennä itsellesi, kenelle tekstiä kirjoitat. Jos rekrytoit automaatioinsinööriä, tekstin ei suinkaan tarvitse saada liikkeenjohdon konsulttia tai talouspäällikköä vakuuttuneeksi. Pidä koko tekstin ajan mielessäsi kohderyhmän tarpeet, mieltymykset ja arvostukset. Kysy itseltäsi ainakin seuraavat kysymykset ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan:

  • Kenen haluaisin tehtävää hakevan?
  • Mitkä asiat tehtävänkuvassa ja organisaatiossa voisivat erityisesti herättää hänen kiinnostuksensa?
  • Millaista ammattikieltä ja -termejä hän käyttää?


2. Heitä kliseet romukoppaan

Näköalapaikka, kilpailukykyinen palkka ja hyvät työsuhde-edut – ketäpä rooli tällaisilla eduilla ei kiinnostaisi? No, rehellisesti sanottuna, ei juuri ketään. Työpaikkailmoitusten yleisimmät kliseet ovat niin käytössä kuluneita, että niiden vaikuttavuus alkaa olla nollan luokkaa – ellei jopa miinusmerkkistä.

Jos työsuhde-edut ovat aidosti hyvät, kerro ihmeessä, mitä ne ovat, niin vaikuttavuus kasvaa kohisten. Jos taas hyvät työsuhde-edut tarkoittavat asiantuntijatyössä lakisääteistä työterveyshuoltoa tai ajoittaista etätyömahdollisuutta, niitä ei välttämättä ole syytä erityisemmin korostaa – ne kun eivät varsinaisina etuina monelle näyttäydy. Vältät näin myös tuottamasta pettymyksiä ehdokkaille rekrytoinnin myöhemmissä vaiheissa.


3. Pyri adjektiiveista konkretiaan

Sen sijaan, että tyydyt kuvailmaan työyhteisöä, organisaatiota tai odotuksiasi pelkin adjektiivein ja kuvailevin ilmaisuin, pyri konkretiaan. Aina kun käytät adjektiiveja, kirjoita tämän perään lause: ”Tämä tarkoittaa sitä, että…”. Ja niin vain työtehtävästä piirtyvä kuva alkaa konkretisoitua. Kas näin:

”Työyhteisömme on dynaaminen ja eteenpäin katsova. Tämä tarkoittaa sitä, että työyhteisössämme päätöksiä tehdään nopeasti ja toimeen tartutaan ripeästi. Olemme kiinnostuneita siitä, mitä toimintaympäristössämme tapahtuu ja miltä tulevaisuus alallamme näyttää. Siksi asiantuntijoidemme odotetaan verkostoituvan aktiivisesti ja osallistuvan alan keskusteluun erilaisissa foorumeissa.”

”Toivomme sinulta hyviä vuorovaikutustaitoista ja yhteistyökykyä. Tämä tarkoittaa sitä, että kuulut monenlaisiin ulkoisiin työryhmiin, joissa sinun tulee tuoda organisaatiomme näkemyksiä esiin ja pystyä perustelemaan ne vakuuttavasti. Samalla sinun tulee myös kyetä kuuntelemaan muita, keskustelemaan erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa ja tekemään tarvittaessa myös kompromisseja.”


4. Tuo työn arki näkyviin

Ethän jätä työtehtävän kuvailua ylätason tavoitteiden kuvaamiseen? Ehdokkaan on toki tärkeää tietää, mitä hänen odotetaan saavan aikaan. Samalla ehdokkaita kiinnostaa ennen muuta kuitenkin työn arki. Jos pysyt kuvailussa turhan kaukana arjesta, ehdokkaiden voi olla vaikea saada kiinni siitä, millaisesta tehtävästä oikeastaan on kyse tai millaista osaajaa haetaan. Älä siis unohda kertoa, millaisesta tekemisestä työpäivät koostuvat ja miten tekemisessä painottuvat eri vastuualueet. Jos tämä on vielä rekrytointivaiheessa epäselvää, kerro myös tämä reilusti tekstissä.


5. Kirkasta tavoitteet

Muista, että rekrytointi-ilmoitus on mainos, jonka ykköstavoitteena lienee lähes poikkeuksetta saada kohderyhmään kuuluvat ehdokkaat kiinnostumaan avoimesta työpaikasta. Et voi tietenkään myydä mitään sellaista, mitä sinulla ei ole. Sen sijaan voit tekemiesi valintojen avulla saada potentiaalisen osaajan

  1. joko kiinnostumaan ja hakemaan tehtävää, tai sitten
  2. toteamaan, ettei tehtävä tunnu tarjoavan mitään lisäarvoa nykyiseen verrattuna, ettei tehtävä eroa millään tavalla samankaltaisten massasta tai ettei tehtävän luonteesta ota ilmoituksen perusteella selvää.
    En tietenkään väitä, että rekrytointi-ilmoituksen viilaaminen olisi aina oikotie onneen. Usein tuntuu kuitenkin unohtuvan, että ilmoitustekstillä on valtavan suuri merkitys siihen, päätyvätkö ilmoituksen lukevat ehdokkaat kiinnostumaan, selvittämään lisätietoja ja hakemaan tehtävää. Työpaikkailmoituksen lisäksi samoja konsteja kannattaa toki hyödyntää myös muissa työnantajaviestinnän sisällöissä.

Tuemme mielellämme parempien ilmoitustekstien ja muiden työnantajasisältöjen laatimisessa ihan käytännössä, mutta myös erilaisissa esihenkilöille suunnatuissa työpajoissa. Ole yhteydessä, niin laitetaan tekstien vaikuttavuus kuntoon!

Kirjoittaja

Milla Kansonen
Recruitment Lead
Kaikki tämän kirjoittajan artikkelit